torsdag den 27. oktober 2011

Da/hi-opgave

Om problemformulering kort:
En problemformulering bliver fremlagt i indledningen og lægger op til, at man i opgaven skal berøre en masse faktorer og underemner, der er afgørende for at komme hele vejen rundt om en besvarelse af problemformuleringen. I konklusionen vender man tilbage til sin problemformulering og besvarer den.

Man kan sammenligne det med en person, der er ude på en dannelsesrejse. Hans problemformulering er måske: Hvad er meningen med livet? – han rejser rundt og får en masse indtryk. Til sidst kommer han hjem til konklusionen og giver svaret eller konstaterer måske bare, at svaret ikke er så ligetil.

Eks. på problemformulering til Grundlovens indførelse i Danmark:
Denne opgave vil undersøge, hvilke indenrigspolitiske og udenrigspolitiske faktorer, der spillede en rolle for, at Danmark fik en grundlov samt hvorfor Grundloven blev født midt i en borgerkrig? Kunne man have forestillet sig, at Danmark havde fået en demokratisk forfatning, hvis ikke Slesvig-Holsten havde forsøgt at rive sig løs i 1848?

Denne problemformulering kræver, at man redegør for og analyserer både de indenrigs- og udenrigspolitiske forviklinger, som Danmark stod i op til 1849. Ellers kan man ikke komme med et godt bud på problemformuleringen. Husk at der ikke kan svares klart ja eller nej til en god problemformulering. Du skal vise, at du på baggrund af dit kendskab til området kan diskutere/vurdere, hvad der kan være et godt bud på svaret.

Links:
Her er et par links, som I kan bruge i forbindelse med jeres da/hi-opgave. I kan også med fordel genlæse folderen, som I har fået udleveret.

Om at lave en god problemformulering til en historieopgave
Linksamling til opgaveskrivere med mange forskellige hjemmesider
skrivopgave.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar