søndag den 4. september 2011

Oplysningstiden

vi startede med at snakke om oplysningstiden:

- - Fornuft frem for religion – videnskab

- - Politisk- borgerskabet skulle have frihed og lige rettigheder

- - Menneskesyn- positivt
mennesket kan ændre sin situation

lektien blev gennemgået:
Merkantilisme:
økonomisk tankegang
økonomisk politik
producere selv. køb ikke fra andre lande

Enevælde
betegner en styreform. Gjorde kongen til enevældig hersker, som er indsat af Gud. Havde al magt. Bestemte suverænt

Borgerskab
betegner en stand eller en klasse i samfundet.

kan bestemme i byens råd
en gruppe grundejere og handelsfolk der havde særlige privilegier og rettigheder i forhold til andre indbyggere.

Liberalisme
En politisk ideologi.
den liberale opfattelse af politik og filosofi er et kritisk syn på staten. Indskrænker borgernes selvstændighed
frihed

borgerrettigheder
Nogle rettigheder man har, hvis man er en del af et samfund

Statens vigtigste rolle ifølge filosofferne:
Sikrer borgernes rettigheder, som fx ytringsfrihed.
At borgerne giver lidt af deres magt til staten. Staten beskytter til gengæld borgere.

Snakker om lektien i bogen fra side 41 – 46
handler om newton. Hvordan kom han frem til sine resultater?
han kommer med konklusioner ud fra det han iagttager.
Han brugte moderne videnskabelige metoder til at påvise tyngdekraften. Empiri/erfaring

Hvad er der specielt ved Carl von Linné?
Han Fandt ud af at der var system i plantefamilierne. Nogle sorter der var i familie. Åbner for spekulering. Beviser at kirken ikke har ret med at Jorden var statisk.

Konklusion: verden forklares nu ved hjælp af videnskab.

Kamp mellem kirken og videnskab


nogle frasnkmænd der gik sammen om et projekt:
Den franske encyklopædi
Man ville samle al menneskelig viden i ét værk.

Den oplyste enevælde:
hvorfor opstår den oplyst enevælde?
vi snakker sammen med sidemanden. I klassen finder vi til svaret:
religion mister betydning. Mindre af guds nåde.

Hvad er forskellen på oplyst og gammeldags enevælde?
vi snakker sammen med sidemanden. I klassen finder vi frem til:
-fra ”staten det er mig” til ”statens førstetjener


I klassen finder Rasmus billeder af konger og fortæller om dem:

Fransk konge. Ludvig den 14.
står som om han eger det hele. Vil have man kysser hans fødder.

Federik den store fra Preussen

Oplyst i Danmark:
Ludvig Holberg: professor, satiriker, forfatter.
fra Norge. Havde indflydelse på oplysningen i Danmark.

det havde Johann Friedrich Struensee også. Han får magt gennem sit venskab, og indfører rettigheder og reformer.
Han afskaffer tortur. Gør børn inden og efter ægteskab ligestillede. Lige rettigheder til alle.
Han udnytter magten til at give flere rettigheder.

1689- bill of right.
startede med oplysningsidéerne i England så Frankrig (1750) så USA (1776). Nu i hele verden.

Vi bliver bedt om at læse kilde 6. side 52. Hvad er det vigtige i teksten?
- han er vred.
-Vil have at vide hvor borgernes penge forsvinder hen.
-skriver meget følelsesladet (passioneret) mod regenter: ”O!”
”flamme”, undertrykkere”, ”den fuldeste ret”
- oplysningstidsord:”frihed”, ”lyset kan ikke slukkes”




Ingen kommentarer:

Send en kommentar